تبلیغات
گروه مطالعاتی نگاه فردا - توتاپ و تبعیض آشکار (بیانیه گروه مطالعاتی نگاه فردا).


سپاس از بازدید شما
تاریخ : شنبه 1395/02/18
حکومت اشرف غنی بعد از چالش برانگیز شدن انتخابات و شبهه تقلب بر اساس ائتلاف گروه های عمده بر مبنای مصالح ملی به وجود آمد. در این حکومت ائتلافی و شورائی بر مشارکت سیاسی احزاب قومی تاکید می‌شد. شرط و مبنای اساسی ائتلاف مزبور رعایت عدالت، مصالح ملی و اولویت نیازها در تصمیم گیری های دولت بوده است بدین رو، باید توسعه بر مبانی فوق، قانون و هزینه های متوازن و متناسب استوار باشد. پس، هر برنامه کلان توسعه ای- سیاسی، اقتصادی و غیره-باید در چارچوب مصالح ملی و عدالت اجتماعی تصویب گردد و مصوبات خارج از آن و براساس معیارهای قومی و مذهبی اعتباری نخواهد داشت. مبانی فوق اقتضا دارد که اعضای کابینه بعد از بررسی کامل و همه جانبه برنامه و پروژه توسعه ای بصورت کارشناسانه و تخصصی آن را تصویب کرده و اعلام و عملی سازند.
متاسفانه در حکومت فعلی اولا سیاست گزاریهای مهم انکشافی در زمینه های اقتصادی، اداری و سیاسی تحقق نیافته و دولت برنامه روشن و قابل قبول صورت نداده است. در برنامه ها و سیاست های که تصویب و اجرا می شود، کارشناسی لازم صورت نگرفته و از نظارت و ضمانت اجرایی برخوردار نبوده است و برخی از سیاستها و برنامه های حکومت فرایند قانونی خود را طی نکرده و در آن، مصالح کشور و ملت لحاظ نگردیده است. یکی از مشکلات سرراه پروژه های توسعه ای بر اساس عدالت اجتماعی و اولویت نیازها، دخالت احساسات مذهبی-قومی در فرایند تصویب و اجرای پروژه توسعه ای است. به عبارت دیگر اغلب برنامه های انکشافی جنبه سیاسی، قومی و منطقه ای بخود می گیرد و با همین نگاه تصویب و یا از اجندا حزف می شود. مشکل دیگر وجود عناصر شدیدا قوم گرا و غیر دموکراتیک در کابینه حکومت و دولت است این افراد که به عنوان رئیس، وزیر و اعضای شورا اند از نظر مذهبی و یا قومی همگرا اند و به دلیل اکثریت معمولا از تصویب برنامه های فراقومی و منطقه ای جلو گیری می کنند و آن را به سمت و جهت دیگری سوق میدهند بدون اینکه اولویت ها، نیازها، هزینه ها، عدالت و مصالح ملی را در نظر بگیرند.

براین اساس، می توان گفت که در پروژه توتاب و برق نیز ریاست جمهوری و طرفدارانش از روی احساسات مذهبی و قومی تصمیم گرفته اند و بطور قطع قانون اساسی که بر انکشاف متوازن و محرومیت زدایی و عدالت اجتماعی تاکید دارد مورد توجه ریاست قرار نگرفته است. در برنامه برق یا همان توتاب تبعیض اشکار صورت گرفته است زیرا بر اساس نظر متخصصان بایست این پروژه از مناطق مرکزی کشور که همراه با هزینه کمتر و استفاده بیشتر است عبور کند. علاوه براین، مناطق مرکزی و بامیان سالها است که در محرومیت کامل هستند و هیج پروژه انکشافی مهم از سوی حکومت ها را بخود ندیده است. عدالت و مصلحت ملی حکم می کند که پروژه فوق مطابق نظر کارشناسان، بر مبنای محرومیت زدایی، تحقق عدالت و رفع تبعیض صورت گیرد.
باید توجه داشت که خواست مردم مناطق مرکزی با منافع دیگر مناطق تعارضی ندارد و دولت در بسیاری از مناطق غربی و جنوبی کشور پلانها و پروژه های انکشافی را اجرا کرده و عملا با مخالفت مناطق مرکزی مواجه نبوده است و در آینده و حال هم دولت می تواند در چارچوب انکشاف متوازن در آن مناطق طرحهای توسعه ای را به اجرا بگزارد. اما بحث در این است که برنامه توتاب که یک پروژه کلان است باید از مناطقی عبور کند که از محرومیت زدایی بهتر و هزینه کمتری برخوردار باشد و منافع کلان برای کشور دربر داشته و به عدالت و مصلحت ملی نزدیک تر باشد. عبور توتاب از سالنگ دره در شمال کشور که فاصله زیاد به دیگر نقاط کشور دارد و بلا استفاده و پر هزینه است چه مبنا و اساسی دارد؟
بهردلیل اجرای این پروژه از مسیر سالنگ- که یک مسیر طولانی بلااستفاده و پرهزینه است- خود ناشی از نبود درایت و تدبیر سیاسی در ریاست جمهوری و تاثیر پذیری وی از احساسات مذهبی و قومی است و هیج دلیل و مبنای قانونی ندارد.
مابه دلایل زیر این تصمیم اشرف غنی و شورای حکمتی را محکوم می کنیم و از اعتراضات مردم و انجمن های مدنی و گروه های معترض و منتقد و جنبش روشنائی حمایت می کنیم و خواهان لغو تصمیم مزبور و تحقق عدالت اجتماعی هستیم:
1-شعار حکومت ائتلافی مشارکت سیاسی و خدمت صادقانه و بدور از احساسات و تعصبات قومی و مذهبی بوده است و چون حکومت در این تصمیم دیدگاه احزاب عمده قومی و سیاسی را مورد توجه قرار نداده است محکوم می شود.
2-تحقق عدالت اجتماعی و تامین نیازهای اساسی مردم از مهمترین وظایف حکومت است لذا تبعیض در برنامه های توسعه ای و سیاسی حکومت پذیرفتنی نیست و در پروژه توتاب از مسیر سالنگ تبعیض آشکاری وجود دارد و پذیرفتنی نمی باشد.
3-اصل محرومیت زدایی از مناطق محروم کشور در اولویت است و حکومت با وجود مشکلات مالی چرا اولویت را رعایت نکرده و هزینه زیادی متحمل میشود؟ زیرا عبور توتاب از مسیر سالنگ مقرون به صرفه نبوده و اولویت اقتصادی ندارد و کارشناسان مخالف اجرای پروژه
از سالنگ است. زیرا هزینه های زیادی بر دولت وارد آمده و منافع کمتری دارد.
4-در طول دو دهه حکومت بسیاری از پروژه ها را به مناطق دیگر اختصاص داده و انکشاف نامتوازن صورت گرفته است. این در حالی است که مناطق مرکزی و بامیان از مشکلات زیادی رنج می برند و حکومت ها هیج برنامه قابل توجه و مهمی را در این مناطق اجرا نکرده است. بطور قطع تبعیض و بی عدالتی صورت گرفته است و ما معتقدیم که در پروژه توتاب از مناطق مرکزی تا حدودی از تبعیض ها و محرومیت ها کاسته می شود این امر برخی از شاخصه های نظام دموکراتیک را تحقق بخشیده و حکومت فعلی را از مقبولیت بیشتر برخوردار می کند. در بروژه توتاب از مناطق مرکزی نه تنها هزاره ها بلکه پشتونها، تاجیک ها و ازبک ها ودیگر اقلیت های قومی بهره مند می شوند و منافع ان برای کشور است و اختصاص به گروه و منطقه خاصی ندارد همچنین در مسیر پروژه می توان طرحهای کلان اقتصادی به وجود آورد و بادفعال شدن کار معادن هم زمینه اشتغال و هم درآمد برای دولت ایجاد می شود.
ما به دلایل فوق از حرکت اعتراضی و انتقادی مردم و احزاب سیاسی، جامعه و انجمن های مدنی و جنبش روشنائی حمایت کرده و اقدام حکومت را در تغیر توتاب از مسیر و جریان اصلی محکوم نموده و از حکومت می خواهیم که به خواسته مردم و گروه های سیاسی و جنبش روشنائی توجه نماید و از مصوبه ننگین و تبعیض آمیز خود دست برداشته و لغو آن را اعلام نماید. و نیز حکومت باید پروژه توتاب را از مسیر اصلی مناطق مرکزی به جریان اندازد.

طبقه بندی: دولت افغانستان،  هزاره های افغانستان،  سیاست و اجتماع، 
نشر توســط: گروه مطالعاتی نگاه فردا اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در بالاترین اشتراک گذاری در دنباله اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در گوگل ریدر اشتراک گذاری در خوشمزه اشتراک گذاری در فرندفید اشتراک گذاری در توییتر ایمیل کردن این مطلب
آخرین مطالب
همایش مالستان
مجله نگاه فردا
ویژه نامه غزنی
ویژه نامه غزنی شناسی
رویدادهای مالستان
آب و هوای مالستان