سپاس از بازدید شما
تاریخ : سه شنبه 1391/09/7

 ریاست محترم محکمه ولسوالی مالستان، جناب آقای الحاج عبدالعلی محمدی!

  «گروه مطالعاتی نگاه فردا» ضمن آرزوی توفیقات روز افزون برای جناب عالی،در نظر دارد سوالات چندی را، در حوزه قضایی مالستان طرح نماید تا از دیدگاه ها، مواضع و نظرات شما به عنوان مسؤول این بخش، بهره مند گردد و نیز اهداف، چشم اندازها و فعالیت های تاکنون انجام یافته توسط شما را از طریق انتشار در نشریه و وبسایت ویژه گروه مطالعاتی نگاه فردا، به اطلاع عموم مردم مالستان در داخل و خارج از کشور برساند. امید است جنابعالی دعوت ما را در این طرح علمی فرهنگی، اجابت نموده به سوالات ذیل پاسخ بدهید.

1. اهداف و انگیزه های شما در تصدی سمت محکمه ولسوالی مالستان چه بوده و تا کنون به چه بخش های از آن دست یافته اید؟

 

محمدی: با تشکر و سپاس از گروه مطالعاتی نگاه فردا که این فرصت را، برای بنده فراهم نموده اند. بنده به سهم خودم آرزوی موفقیت و کامیابی، برای تمامی اعضای این مجموعه ای فخیم دارم.
خوب است قبل از پرداختن به پاسخ سوالات شما  در ابتدا بهترین و خالصانه ترین درود و سلام های خودم را، به ارواح پاک شهیدان و آزاد مردان گمنام و غریبی تقدیم کنم که بی تردید فرصت های فراهم شده کنونی در تمامی حوزه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی،‌ اقتصادی و ...، برای مردم هزاره و شیعه، در افغانستان، حاصل جهاد و مقاومت آنان است. شهیدانی  که برای فرهنگ سازی عدالت اجتماعی تا آخرین لحظه عمر فریاد زدند و خون­های پاک شان را در پای این نهال هدیه کردند. لذا بسیار به جا و شایسته است که تعهد و پیمان خود با آرمان های بلند آنان که همان تحقق عدالت و عدالت خواهی بود را تجدید نمایم و همین طور پاس می داریم خدمات عالمان و فرزنگانی را که در دوران جهاد و مقاومت وپس از آن  در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی حضور داشتند و همراه با مردم خود، به  ایجاد و تأسیس مدارس و نهادهای دینی فرهنگی، تربیت شاگرد، احیای معارف  دینی و مذهبی و مهم تر از همه، ایجاد امنیت و آرامش پایدار در منطقه مالستان، خدمات کم نظیری را از خود به یاد گار گذاشتند ودر نتیجه با ایثار و از خود گذشتگی مثال زدنی شان جایگاه سیاسی مردم مالستان را تحکیم بخشیدند و آنان را به عنوان یک مردم دین دوست و صلح طلب به دیگر جوامع معرفی نمودند.
در پاسخ سوال شما باید گفت که  اهداف بنده از تصدی سمت محکمه در ولسوالی مالستان، امور ذیل بوده است.
1. اجرا و تطبیق عدالت در دعاوی حقوقی و جزایی:  بسیار روشن است که مردم ما یک مردم رنج دیده و زجر کشیده در تاریخ اند که حاکمان جور بر آنان حکم رانی کرده اند خیلی معروف به عنوان ضرب المثل بود برای هرکس که نفرین می کردند می گفت خداوند تو را گرفتار ظالم نماید سمبل ظلم و ظالم حکومت را معرفی می کردند و مردم ما یکی از اهداف جهاد و مقاومت شان رسیدن به عدالت بود خواستم به آن آرزوی دیرینة مردم خود، در حد توان جامه عمل بپوشانم.
2. مبارزه با مفاسد اجتماعی و اداری. گرچند مباره با فساد اداری از قبیل رشوه و...، کاری است سخت و دارای هزینه که ممکن است به قیمت جان انسان تمام شود اما با توکل بر خداوند که می فرماید «من یتوکل علی الله فهوه حسبه» و یا در توصیف مؤمنین می فرماید: «و علی ربهم یتوکلون» و بر اساس آیه « و ما توفیقی الابالله» و امید توجه به آقا امام زمان(عج) و مشاوره روشن اندیشان و دلسوزان به مردم و حمایت و خواست مردم مالستان با این نگاه تلاش می کنم، با رشوه و دلالان و واسطه هوای فساد مبارزه کنم و در این امر خطیر از تمامی کسانی که به مردم مالستان دلسوزی دارند استمداد می طلبم و انتظار یاری و حمایت از همه اقشار مردم مخصوصا نخبگان را دارم تا مالستان جلوه گاه غارتگران و طماعان نباشد تا هرکس به عنوان های مختلف مال و عزت مردم ما را به غارت نبرند تکرارا بایدگفت: این کار دشوار است ولی ما مأمور به وظیفه هستیم نه نتیجه هرکس این نوشته را بخوانند یا بشنوند بسیار صادقانه از او و عموم مردم عدل دوست مالستان، در تحقق این هدف کمک می طلبم نگذارند و اجازه ندهند این حرکت عقیم بیماند.

 3. بر قراری تعامل میان مقامات ولسوالی:  بسیار روشن است اگر مقامات رهبری ولسوالی یک تعامل سازنده و آینده نگری داشته باشند زمینه بسیار از کار ها فراهم می شود در سایه این نگرش مصالح و منافع جمع مطرح و مورد توجه قرار می گیرد و منافع اشخاص در حاشیه قرارمی گیرد.
4. ایجا روحیه همگرایی و دیگر پذیری:  همگرایی و دیگر پذیری از طریق ایجاد وحدت و برادری میان مردم و متوجه نمودن مردم به حقوق اولیه شان و برجسته کردند نیاز های اساسی مردم و راه کار های تحقق بخش آن نیاز که پایه های وحدت و یگانگی را مستحکم میکند و مشکلات از سر راه مردم تقلیل پیدا می کنند و مردم به مسئولیت های اصلی و زیر بنایی خود آشنا می شود و به کسی اجازه نمی دهد از مقدسات و ارزشهای آنان سو استفاده کنند که در این صورت اشخاص و عناصر سود جو و فرصت طلب برای تحقق اغراض و منافع شخصی خود تحت عنوان حزب، سمت، ‌قوم و... هیچ گاه بر مردم آگاه و روشن موفق نیست و شما می دانید که مردم ما از این ناحیه آسیب های جبران ناپذیر خورده اند و فعلا نیز گرفتارند باز وظیفه ومسئولیت روشن اندیشان مردم مظلوم به درازای تاریخ است که خودشان را از قالب های تنگ بیرون آورده به ندای آن انسانهای در حال غرق شدن لبیک گویند قلم که در این ویرانه ها که می رسد از کنترل خارج می شود بگذاریم در فرصت های بعد انشاء‌ الله.
بخش دوم سوال شما این بود که شما به چه بخشهایی از اهداف خود تان دست یافته اید؟
در پاسخ عرض اینکه بنده تا هنوز در آغاز راه هستم ولی به کارهای ذیل شروع کرده ایم:
1. تلاش کردم به اثبات برسانم که تمام مردم مالستان از شرق و غرب و شمال و جنوب در نگاه محکمه مساوی است در این محکمه در حیطه کاری بنده هیچ تبعیض عمدی و عملی درکار نیست ملاک حق است و مالستانی بودن. در این راستا نهایت تعامل را برای که مردم ما در سهولت باشند اعمال کرده ام.
2. ایجاد امید به عدالت و اجرایی شفاف تصامیم قضایی در حضور مردم در ریاست محکمه مالستان مانند حل و فصل نزاع های حقوقی و جزایی توسط حَکم بواسطه خود مردم بدون هیچ واسطه و خرج ونظارت خودم.
3. ایجاد آگاهی جهت حق خواهی برای مردم چه مردم در محکمه مراجعه کنند و چه در مناسبت های مذهبی وملی و یا احیانا توسط نشریه های محلی که در این حوزه به نشر مطالب می پردازند بنده در همین جا از تمامی علما ومبلغان و قلم بدستان تقاضامندم که وظیفه اساسی و بنیادی ماست که مردم را نسبت به وظایف دینی و انسنانی شان آگاه کنیم که از این ناحیه مردم بسیار آسیب دیده اند مثلا در یک دعوای حقوقی که بسیار به سادگی قابل حل بوده کشانده است به دعوای جزایی ومنشأ بسیاری از دعاوی جزایی نزاع های حقوقی است جنگ واقع شده است. دعاوی بسیار ساده  ولی بخاطر عدم اطلاع مردم ما از قانون فرصت طلبان عدلی و قضایی تحت فشار قرار دادن طرفین و رسیدن به پولی آن جنگ را تحت عنوان مغلوبه معرفی می کنند که مجازات آن در قانون چند برابرند از این موارد زیاد است.
4. ارتباط مستقیم با مردم. درب محکمه از ساعت 8 صیح الی 4 بعداز ظهر به روی همه مردم باز است و خود مردم حاضر می شوند و از طرف محکمه بدون هیچ نوع تبعیض فرصت داده می شود حرفهای خود را بگوید که بسیار پیش آمده که بعداز حرف های گفته شده اظهار می دارند تا هنوز برای ما چنین فرصت داده نشده است نتیجه این ارتباط مستقیم آشتی میان طرفین دعوا با یک روبوسی خاتمه داده شده است.
5. برگزاری نماز جماعت در مسجد ولسوالی برای کارمندان و استقبال آنان و بیان احکام و مسایل ارزشی و اخلاقی و مسایل و مناسبت های روز.
2. میزان مشارکت و همکاری نخبگان،‌ فعالان سیاسی و عموم مردم مالستان در انجام مسئولیت های شما، ‌در جه سطحی است؟
محمدی: مشارکت مردم در انجام مسئولیت و وظایف بنده کار ساز بوده است شما می دانید که انجام  مسئولیت در منطقه و زادگاه خود انسان بخاطر رعایت برخی ملاحظات سخت و دشوار است روی این لحاظ بنده ابتدا از مالستان صرف نظر کرده بودم برای انجام این کار ولسوالی دیگری را در نظر داشتم ولی با فشار نمایندگان که از منطقة‌ما در پارلمان کشورند و نخبگان و شخصیت های ذی نفوذ ولسوالی واستقبال مردم از حضور بنده واعلان حمایت اکثریت مردم و اتمام حجت از طرف این اشخاص و درگ مسئولیت نظرم برگشت وظیفه خطیر فضا را قبول کردم تا این لحظه این حمایت محکم تر شده است که کم نشده است گرچند کسانی هستند که کار شکنی می کنند ولی این رقابت ها، مخفی از چشم مردم انجام می شود مثلا وقتی بنده از خانواده ام احوال می گیرم یک هفته مسافرت میکنم زود به ریاست مرافعه غزنی اطلاع رسانی میکنند که محمدی بدون اجازه شما مسافرت رفته اند زیرا در کار نامه بنده نقطه ضعفی غیر از این ندارند و بنده از حمایت ها و تشویق های تمامی نخبگان مخصوصا دو وکیل بزرگوار خود در پارلمان تشکر می کنم که حمایت های پیامی و تلفنی و حضوری شان مایه دلگرمی است.
3. موانع و مشکلات گذشته و کنونی، فراروی حل فیصله ها و دعاوی حقوقی در مالستان چیست؟ و شما تا کنون چه گامهایی جهت رفع این موانع برداشته اید؟
محمدی:
موانع ومشکلات گرچند از مطالب گذشته روشن شده است ولی به طور مشخص می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1. نزاع و رقابت های حزبی، قومی، منطقه ای، و خنواری(فاملیی) که براساس تأمین واغراض اشخاص بنام ارباب،‌ دارغه،‌ قریه دار و...، دامن زده می شود قربانیان اصلی مردم هستند که باز وظیفه ای روشن اندیشان دینی است که به فریاد مردم برسند.
2. نظام اداری مریض و مشکل دار حاکم در افغانستان که معاش کافی برای کارمندان در نظر نه گرفته است یک کار مند از انجام کار به عنوان یک ابزار فشار بر مردم استفاده می کنند تا زندگی خانوادگی خود را پیش ببرد ولو به رشوه ستانی باشد روی این لحاظ رشوه آن حرمت خود را از نظر دینی و اداری، عملا از دست داده است یک کارمند روزی که از مردم پول ستانی نکند آن روز خود را ضایع شده می داند باید چه قدر کار شود تا حرمت رشوه عملا بر گردانده شود و به کارمند تفهیم شود تو وظیفه داری برای این مردم کار کنی واین حق مردم است و دست کارمند را از جیب مردم به خودش آشنا کنیم.
3. عدم آگاهی مردم به حقوق شان مردم که صاحب اصلی حکومت در نظام مبتنی بر اراده مردم است و محور اراده جمعی مردم است و حکومت ودولت مظهر اراده مردم است و حکومت در این نظام باید برای تحقق آرمان های آنان در ابعاد مختلف سیاسی،‌ اجتماعی، فرهنگی،‌ نظامی واقتصادی خدمت رسانی کنند و یک زندگی آرام و در نهایت سهولت و رفاه را فراهم کنند تا دیگر زوگویی و بی عدالتی در نزاع های حقوقی و جزایی و تمامی بخش های زندگی مردم نباشند این عدم آگاهی برای سود جویان و فرصت طلبان اجازه می دهند بجای انجام وظایف یاد شده از مردم اخاذی کنند ومردم را طعمه شان قرار دهند.
4. در انزوا قرار گرفتن انسان های دلسوز و متدین و خیر خواه: در فضای یاد شده انسانها و عناصر فرصت طلب بنام های گوناگون و در چهره و نقاب های دروغین طرف داری از مردم تمام تلاش ها را بکار می بندد تا با اتهام بی اساس انسان های خیرخواه که احساس پاک دینی و انسانی آنان را وا می دار می کنند که احساس داشته باشند و در قبال مردمش ساکت نباشند و منافع مردم و آرمان آزاد اندیشان که خونش را در این راه داده اند برایشان اصل است در صحنه حضور مؤثر نباشند به بهانه های واهی و بی اساس،‌ مسلم است وقتی آدم های خیر اندیش و دور اندیش حضور فعال اجتماعی نداشته باشند میدان تاخت و تاز برای آدم های فرصت طلب و سود جو فراهم می شود معلوم است که وظایف انسانهای زمان شناس و حق بین به چه اندازه سنگین و مهم است.
برای رفع مشکلات وموانع یاد شده اقدام های ذیل مورد توجه قرار گرفته است:
1. ارتباط مسقتیم با طرفین دعوا و تفهیم سود و زیان موضوع مورد دعوا و پیامدهای این دعوا درروابط اجتماعی و آثار منفی آن در اعتبار اجتماعی در نتیجه خیلی از موارد طرفین از ادامه دعوا منصرف شده با آشتی به طرف خانه برگشته اند.
2. حل دعوای حقوقی و فامیلی را توسط حَکمَ، با نظارت محکمه در بررسی و فیصله وتطبیق که چنین روشی، شفاف ترین و سالم ترین راه کار برای سرعت کار و در دستور کار من است.
3. تهدید واسطه های رشوه و دلالانی که در سابق معمول بوده است با این که این واسطه های فساد خیلی ماهرند ولی از زمان ولسوالی احمدی به بعد تاکنون حضور شان کمرنگ شده اند.
4. نقش واسطه های قومی، منطقوی جناحی و اداری را، در ایجاد و حل منازعات مردم،،‌چه گونه ارزیابی می کنید؟
محمدی:
ما دو نوع واسطه میان مردم و حکومت داریم:
الف) در جامعه، آدم های با احساس های پاک دینی و انسانی حضور دارند که کارهای بنیادی واساسی خوب می فهمند و راه کار های نیز متوجه هستند و همین طور درمورد افراد جامعه که گرفتار جنگ و نزاع برسر یک موضوع بی ارزش که همواره باعث رنج و درد می شود واو را آرام نمی گذارد چنین اشخاص واسطه های خیر میدان حکومت و مردم اند تامشکلات را مطرح نمایند و برای رفع آن راه کارش را ارائه کنند معلوم است که این گونه واسطه ها برای مردم رحمتند که در این مدت تلاش کردم که از نظرات چنین آدم ها استفاده شود تا برای مردم سهولت به وجود بیاید که البته کار زیادی می خواهد تازه آغاز کار است.
ب) واسطه های فساد و تباهی جامعه نیز وجود دارند که رزق و روزی خود را در همین واسطه گری می دانند بنده نهایت تلاش و کوشش را دارم تا جلو چنین عناصر گرفته شود.
5. عملگرد قضات پیشین در مالستان را چه گونه ارزیابی نموده نقاط ضعف و قوت آنان را در چه می دانید؟
محمدی:
درمورد قضات گذشته تا جای که برایم معلوم شده است اشخاص مختلف در محکمه مالستان حضور داشته اند از میان همه از قاضی اسدی به نیکی یاد می شود وکار نامة‌نسبتا خوبی داشته ولی راجع به باقی قضات درمالستان کسی خاطرة خوشی ندارند وکار نامه سالم ندارند مخصوصا کسانی که بنام عالم دینی بوده اند از این ناحیه آسیب های متوجه روحانیت شده است که جبران آن کار دشوار است.
6. میزان مراجعات مردم جهت حل منازعات حقوقی در محکمه مالستان در چه سطحی است؟
محمدی:
مالستان ولسوالی است که جمعیت ساکن در حدود صد و هفتاد هزار نفر هستند که قانونا باید سه تا ولسوالی باشند نه یک ولسوالی درجه(2) که از نظر ظلم های تاریخی و نشانگر تعصب است که نسبت به این مردم روا داشته شده است. در چنین ولسوالی پرجمعیت ومناطق محروم و مظلوم که از آگاهی کافی نیز بر خوردار نیستند دعاوی ناشی از نادانی در بخش های حقوقی و جزایی و فامیلی زیاد هست.
7. میزان آگاهی مردم از قوانین،‌راهکار ها و راه حل های حقوقی جهت حل منازعات در چه سطحی است؟ برای ارتقاء‌فرهنگ عمومی در این حوزه چه راه کارهایی را پیشنهاد می کنید؟
محمدی:
در مورد آگاهی مردم از قوانین و حقوقی که قانون برای مردم در نظر دارد این مسئله در نهایت ضعف قرار دارد می توان به مواردی که قانون برای ارباب رجوع حقوقی را قایل شده اند اشاره نمود:
1. قانون می گوید حالیت اولیه در دعاوی جزایی بی گناهی متهم است مواردی است که طرف مقابل را وقتی جلب می کنند بدون پرسش و جواب مورد لت و کوپ قرار داده اند.
2. قانون برای متهم در دعاوی جزایی در نظر گرفته که در مرحله ابتدایی تفهیم اتهام شود که چنین کار انجام نمی شود.
3. قانون بیان می کند تمامی حقوق معین از سوی قانون به متهم تفهیم شود مانند حق سکوت وانتخاب وکیل قانونی که در رویه فعلی پولیس عدلی و قضایی موارد یاد شده معمول نیست.
4. پولیس عدلی و قضایی در جریان رسیدگی باید دلایل به نفع و ضرر متهم را جمع آوری کند که این کار بطور کامل معمول نیست فقط دلایل به ضرر متهم جمع آوری می شود.
5. مردم حکومت را امین و حافظ حقوق شان نمی دانند بلکه مردم فکر میکنند اگر پول رشوه و واسطه های خوب داشته باشیم می توانیم دعوایی خود را تعقیب کنیم لذا که اشخاص که گرفتار دعوا و جنجال می شوند بجای راه حل قانونی به فکر واسطه و دلال هستند تا بتوانند به حقوق شان نایل شوند.
6. بخاطر بی خبری از عواقب قانونی کوچک ترین دعوای حقوقی معمولی را تبدیل به یک نزاع و دعوایی جزایی مانند جنگ مغلوبه می کنند که علاوه بر باقی ماندن دعوای حقوقی سرجای خودش، مجازات سخت قانونی متوجه اطراف دعوا می شوند که حداقل مجازات هر نفر که در صحنه جنگ حضور داشته اند باید 12 هزار افغانی جریمه نقدی شود حال اگر اطراف دعوا تا ده نفر باشند هر نفر حداقل 12 هزار افغانی محکوم شود. آیا مقدور است؟
از این گونه موارد خیلی زیاد اتفاق می افتد که در یک قریه وقتی جنگی واقع میشود مردها زنها اعم از دختران جوان، عروسها در میدان جنگ وارد می شوند که خیلی جای تأسف است که چنین دوسیه هایی که کم هم نیست فردا به ولایت و پایتخت فرستاده میشود و اطراف قضیه جلب می شوند و چه مصائب و قضایایی درد آوراست که قلب هر انسان با وجدانی را به درد می آورد حال وظایف علمای روشن ضمیر و دل سوز چه قدر مهم است تا این مردم مظلوم را با امر به معروف ونهی از منکر، آگاهی بخشی و روشنگری نمایند.
با تشکر مجدد از گروه مطالعاتی نگاه فردا،‌ که این فرصت را ایجاد کردند . 7/8/1391

تهیه و تنظیم: عبدالعلی عادلی 


طبقه بندی: ولسوالی مالستان ،  اندیشمندان مالستان،  مقالات علمی،  سیاست و اجتماع، 
کلیدواژه: قاضی مالستان، حاجی محمدی، مصاحبه با رئیس محکمه مالستان، اهداف و چشم اندازها در حوزه قضایی مالستان،
نشر توســط: گروه مطالعاتی نگاه فردا اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در بالاترین اشتراک گذاری در دنباله اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در گوگل ریدر اشتراک گذاری در خوشمزه اشتراک گذاری در فرندفید اشتراک گذاری در توییتر ایمیل کردن این مطلب
آخرین مطالب
همایش مالستان
مجله نگاه فردا
ویژه نامه غزنی
ویژه نامه غزنی شناسی
رویدادهای مالستان
آب و هوای مالستان