تبلیغات
گروه مطالعاتی نگاه فردا - گزارشی از یادبود شهدای اخیر مالستان در تهران


سپاس از بازدید شما
تاریخ : دوشنبه 1394/02/14
روز جمعه(1394/2/11) گردهمایی ای باهدف گرامی داشت یاد شهدای اخیر مالستان از سوی مهاجرین مالستان در تهران برگزار شد. در این گردهمایی که با حضور گسترده مهاجرین ترتیب داده شده بود حجت الاسلام اسحاق علی مطهری به عنوان سخنران رسمی جلسه به ایراد سخن پرداخت. متن کامل سخنرانی ایشان به شرح ذیل است:
اعوذ با الله من الشیطان الرجیم  بسم الله الرحمن الرحیم  الحمد لله الذی هدانا سواء الطریق و جعل لنا التوفیق خیر الرفیق و الذی بالحمد و الثناء حقیق،  الصلاة و السلم علی البشیر النذیر و السراج االمنیر، محمد الامین، و بعد قال الله الحكیم:«قل هو القادر علی ان یبعث علیكم عذابا من فوقكم او من تحت ارجلكم او یلبسكم شیعا»(انعام 65)
شهادت مظمومانه شهدای مظلوم و بی دفاع اخیر ولسوالی مالستان را به محضر مردم شریف و نجیب مالستان و شما جمع حاضر تسلیت عرض می كنم  و هم چنین میلاد مسعود مولی المؤحدین امیر المؤمنین علی(ع) را تبریك می گویم.تاریخ اقوام و ملت های گونا گونی را نشان می دهد كه در یك تقسیم بندی به چهار دسته می توان تقسیم كرد:1، گروهی كه آخرین مراحل ترقی را به سرعت طی كردند.2، ملتی كه به پایین ترین مرحلة انحطاط سقوط كردند.3، قومی كه روز گاری پراكنده، و شكست خورده بودند، اما روز دیگر نیرو مند و سر بلند شدند.4، گروهی كه روزگاری به عالی ترین مرحلة افتخار و به اوج عزت و اقتدار قرار داشتند، روزی به حضیض ذلت تنزل یافتند.حال پرسش این است كه عوامل اثر گزار در سقوط ملت ها چیست؟ در فرصت كه در اختیار دارم به برخی از این عوامل اشاره خواهم كرده.

1: اختلاف و تفرقه
    یكی از عوامل سقوط ملت ها، تفرقه و اختلافات درونی است، هرگاه ملتی دچار تفرقه و اختلاف شود عزت و اقتدارش را از دست می دهد و زمینة سقوط آن ملت فراهم می شود و این یك سنت الهی است. قرآن كریم در این زمینه می فرماید:«قل هو القادرو... خداوند قدرت دارد عذاب را ازبالای سرشما مبعوث كند و یا هم چون زمین لرزه عذاب را از زیر پای شما بفرستد. و یا شمارا تكه تكه كند و بین شما تفرقه به وجود بیاورد كه آن وقت گروهی بر گروهی دیگر حمله می كنند تا همدیگر را نا بود نمایند كه البته این خود نیتجة عصیان و طغیانگری است كه هرگاه مردمی نعمت های خدا را فراموش كنند و از
فرمان خداوند سر پیچی نمایند خداوند آن هارا از زمین و آسمان مورد عذاب قرار می دهد و یا دچار تفرقه و نفاق می نماید.
    درآیة دیگرمی فرماید:«وَ لا تَکُونُوا مِنَ الْمُشْرِکینَ مِنَ الَّذینَ فَرَّقُوا دینهُم»(روم/۳۲-۳۱). از مشركین نباشید، مشركین كسانی اند كه تفرقه در دین شان به وجود می آورند. نكته ی قابل توجه در این آیه این است كه خداوند تفرقه افكنان را در زمره مشركان قرارداده است  و در آیة دیگر می فرماید:« و لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحكم و اصبروا ان الله مع الصابرین». نزاع نكنید  بخاطر این كه اگر نزاع كنید در اثر نزاع فشل و سست می شوید و عزت و اقتدار و نیروی شما از بین می رود كه در این صورت نفوذ  و تسلط دشمن بر شما حتمی است  و این یك سنت غیر قابل تغییر
الهی است.
  هرگاه در میان ملتی اختلاف ایجاد شود، دخالت كشورهای همجوار و قدرت های ذی نفع قطعی است یكی به نام مصلح، دیگری به عنواان دفاع از مظلوم و سومی به  نام عمران و آبادانی و چهارمی به عنوان دفاع از حقوق بشر و... در آنجا ورود می كنند در حالی كه هر كدام دنبال منافع شخصی خود هستند این جاست كه منافع آن ها استكاك می كند این منطقه به محل زور آزمایی قدرت های ذی نفع تبدیل می شود، اختیار از دست صاحب خانه خارج می شود صلح و آشتی را ناممكن می كند اگر هم بخواهند باهم صلح كنند، دیگران نمی گذارند. این محل تبدیل می شود به محل آزمایش باروت ها كه دود و خاكستر آن به
آسمان می رسد به گونه ی كه حتی پرنده توان پرواز در فضای این سرزمین را نخواهد داشت و نمونه های آن را در كشورهای منطقه مشاهده می كنیم. بنا بر این اختلافات درونی، یكی از عوامل مهم سقوط ملت هاست.
    مردم ما یعنی هزاره بماهو هزاره اعم شیعه و سنی، ازنظر حضور فیزیكی و جمعیت در افغانستان در ربته دوم قراردارد و اگرهم تنزل كنیم حد اقل در رتبه سوم قرار دارد اما حضور مردم ما در بدنة قدرت چقدر است؟ اگر از بالاترین مناصب دولتی بگیریم تا پایین ترین در جه آن كه چاروب كشی در دفاتر دولتی باشد، حضور ما دو تا دو ونیم درصد است، علت عدم حضور و یا حضور كم رنگ مردم هزاره در بدنة قدرت چیست؟ به نظر می رسد مهم ترین عامل در این زمینه اختلاف درونی است، عدم اتحاد و انسجام درونی ما بزرگترین عامل درعدم حضور ما در بدنة قدرت است، نبودن ارادة واحد،  نبودن
صدای واحد و نبودن تصمیم گیری واحد، سبب حضور كم رنگ ما در بدنه ی دولت شده است چون رهبران سیاسی و مردم ما به جای حفظ  اتحاد و انسجام، به رقابت های پوچ و واهی پرداختند، نه جامعة جهانی آنچنان كه باید و شاید توجه می كنند و نه قدرت ها، احزاب و اقوام ساكن در افغانستان از ما حساب می برند  روی این اساس حضورما در دولت، ضعیف و كمرنگ است و عدم حضور در قدرت پیامدهای تلخ و ناگوار را در پی دارد. اگر امروزه مردم مظلوم و بی دفاع ما در جای جای افغانستان به مسلخ می روند و یا به گروگان گرفته می شوند، نتیجة اختلاف، عدم انسجام و یك پارچگی ماست. خداوند در
قرآنكریم می فرماید: و لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحكم، و این یك سنت قطعی الهی است، خداوند می فرماید: و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا. كه در صورت اختلاف، سنت الهی تحقق پیداخواهد كرد و آن ذلت وخاری آن ملت است.
2، غفلت
یكی از عوامل سقوط ملت ها غفلت است. غفلت مصادیق زیادی دارد و هركدام موجب ذلت انسان ها و ملت ها می شود كه به دو مورد اشاره می كنم.
  الف: غفلت از خدا و نعمت های خدا
  گاهی انسان از خالق خویش غافل می شود و غرق در زرق و برق،  جذبه و كشیش امور مادی می شود و خدای خویش را فوراموش می كند. خداوند در قرآن می فرماید:« نَسُوا اللَّه فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ»(حشر/۱۹) مردم خدا را فراموش كردند ماهم كاری می كنیم كه خود شان را فرموش كنند. خداوند بارها در قرآن فرموده است كه به یاد خدا باشید« وَ اذْکُرُوا اللَّهَ کَثیراً»(انفال/۴۵) خدا را زیاد یاد كنید.« «فَاذْکُرُوا آلاءَ اللَّهِ»(اعراف/۶۹) یاد نعمت‌های خدا باشید. «وَ اذْکُرُوا إِذْ أَنْتُمْ قَلیلٌ»(انفال/۲۶)‌ای مستضعفین! یادتان باشد که قلیل بودید. هم کم و هم
مستضعف بودید. «وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ إِبْراهیم»(مریم/۴۱) «وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ إِسْماعیل»(مریم/۵۴) در قرآن کلمه‌ی واذکر بسیار آمده است، یعنی یادتان نرود. «یا بَنی‏ إِسْرائیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتی‏ أَنْعَمْتُ عَلَیْکُم»(بقره/۴۰) یادتان باشد که به شما نعمت دادم. یادتان باشد به شما فضیلت دادم. خلاصه  غفلت از خداوند و نعمت های او یكی از عوامل نابودی ملت هاست. چنان چه عرض شد خداوند می فرماید: ای پیامبر به مردم بگو خداوند قدرت دارد كه از زمین و آسمان عذاب بر شما نازل كند و یا شما را دچار تفرقه و نفاق نماید كه در اثر آن قدرت
و اقتدار شما از بین می رود و موجبات سقوط شما فراهم می شود.
ب: غفلت از دشمن
  گاهی انسان از دشمنانش غافل می شود در حالی كه دشمن همیشه آرزو می كند كه ما از آن ها غافل شویم. قرآنكریم می فرماید:« وَدَّ الَّذینَ کَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِکُمْ وَ أَمْتِعَتِکُمْ فَیَمیلُونَ عَلَیْکُمْ مَیْلَةً واحِدَةً»(نساء/۱۰۲). دشمن آرزو می كند كه شما از اسلحه و متاع تان غافل شوید تا از غفلت شما استفاده كرده و شما را با شكست مواجه كند. پس یكی از اسباب سقوط ملت ها غفلت از دشمن است.
  به نظر می رسد كه دولت وحدت ملی در رأس آن ریاست محترم جمهور اشرف غنی احمد زی، اندكی از دشمنان افغانستان و دشمنان مردم افغانستان یعنی گروه ضاله ی طالبان، غفلت ورزید و هزینه این غفلت را هم خواهد پرداخت. شاید به امید این كه این غدة چركین سرطانی را از راه مذاكره و سازش بتواند مهار كند. اما غافل از این كه این گروه منحوس، از غفلت دو لت وحدت ملی استفاده كرده، به تجهیز و تجدید قوا پر داختند، نیروهای خود را از جنوب به سمت شمال افغانسن گسیل داشتند و قتی كه پایه های قدرت خودرا در آن مناطق استحكام بخشیدند، در طی یك اعلام رسمی، اعلام كردند كه به
زودی حملات بهاری طالبان علیه نیروهای امنیت و اردوی ملی افغانساتان آغاز می شود كه از چندی قبل حملات خودرا آغاز كردند و امروز در چندین ولایت از ولایت های افغانستان، چنگ های سختی در حال جریان است كه مردم افغانستان را سخت به وحشت افكنده است و نیروی امنیت و اردوی ملی نیز قادر بر مهار آن ها نیستند د و این نتیجه غفلت دولت وحدت ملی از دشمن بود. و دولت تاوان این غفلت را خواهد پرداخت؛ زیرا این یك سنت الهی است كه هر گاه ملتی از دشمنانش غافل شودند ضربه فنی می شوند.
  هم چنین هم رهبران سیاسی هزاره و هم مردم هزاره  از دشمن غفلت ورزیدند. وقتی با شكست طالبان در اثر اجماع جامعة جهانی و نیروهای ناتو و در رأس آن آمریكاه، و تشكیل دولت به ریاست جمهری حامد كرزی، مردم ما در یك امنیت نسبی قرار گرفتند، رهبران سیای ما به جای تدبیر درحفظ امنیت مردم و... به رقابت های ناسالم پرداختند از دشمن غفلت ورزیدند. و هم چنین مردم ما با ساده انیشی و ساده انگاری، از دشمن غافل شدند كه ولسوالی مالستان نیز از این قاعده مستثنا نیست، هم مردم و هم مسؤولین محترم، غفلت كردند. شهدای اخیر شاید زنگ بیدار باشی باشد برای مردم ما و بدون شك
یكی از بركات خون شهیدان سر افراز، بیداری مردم از خواب غفلت خواهد بود.
  3، جهل
    یكی  از عوامل سقوط ملت ها جهل است، جهل به دین و یا فهم نا قص و نادرست از دین یكی از عوامل نابودی انسان ها و ملت هاست. بشر در طول تاریخ به خاطر جهل و جهالت، هزینه های سنگنی را پرداخته است چه در عصر جاهلی قبل از ظهور اسلام كه جهالت سنتی می نامند و چه در جهالت مدرن امروزی، بشر همواره از جهالت رنج برده است. در دوران جاهلی قبل از اسلام،  نیمی از جامعة انسانی حق زنده ماندن نداشتند از همان آغاز تولد به صورت زنده زنده به گورستان سپرده می شدند.، جنگ های دراز مدت در میان قبایل، جان هزاران انسان بی گناه را گرفت. مردم آن زمان امنیت و آسایش نداشتند
و...
  هم چنین در عصر جاهلی مدرن، بشر هزینه های طاقت فرسایی را می پردازد. درست است كه در جاهلیت سنتی، در جنگ حدود 120 ساله اوس و خزرج، انسان های زیادی به خاك و خون كشیده شدند، اما جاهلیت مدرن، دست آن را از پشت بسته است. امروز در هرساعت، چندین برابر از قبل، انسان های بی گناه توسط جاهلان گرگ صفت، جان خود را از دست می دهند.
  غداران تاریخ همیشه از جهل و حماقت جاهلان سوء استفاده كرده و ملت ها را به نا بودی كشانده اند و...
  تشگیل دادگاه صرایی كه چندی قبل در كابل افغانستان اتفاق افتاد نمونه ی بازر این جهالت و جهل به دین است كه به بنام دفاع از قرآن و دین، عمل و حشیانة ضد دینی را به نمایش می گذارند كه احساسات همه مردم افغانستان را جریحه دار نمودند و... امروز اگر عده ی از خدا بی خبر و بی گانه از دین به گروه طالبان ، تكفیری و داعش می پیوندن، و وحشیانه ترین جنایت ها را خلق می كنند، منشأ اصلی آن جهالت، فهم نادرست از دین و عدم شناخت از ماهیت مسخ شده ی این گروه ضاله است اگر در دین اسلام مسلئه مسخ ممنوع نشده بود، شك نكنید این افراد مسخ شده بودند؛ زیرا هیچ ویژگی از
ویژگی های انسان در وجود آنها نیست و خوی و خصلت انسانی ندارند.

طبقه بندی: ولسوالی مالستان ،  شهدای مالستان،  گزارش فرهنگی، 
نشر توســط: گروه مطالعاتی نگاه فردا اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در بالاترین اشتراک گذاری در دنباله اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در گوگل ریدر اشتراک گذاری در خوشمزه اشتراک گذاری در فرندفید اشتراک گذاری در توییتر ایمیل کردن این مطلب
آخرین مطالب
همایش مالستان
مجله نگاه فردا
ویژه نامه غزنی
ویژه نامه غزنی شناسی
رویدادهای مالستان
آب و هوای مالستان